۵ شرط متقابل آنکارا و دمشق برای بازگشایی کانال‌ روابط دیپلماتیک

رسانه های ترکیه اعلام کردند که در راستای عادی سازی روابط میان سوریه و ترکیه و بازگشایی کانال روابط دیپلماتیک میان دو کشور، پنج پیش شرط متقابل از سوی آنکارا و دمشق مطرح شده است.

به گزارش مشرق، رسانه های ترکیه اعلام کردند که در راستای عادی سازی روابط میان سوریه و ترکیه و همچنین بازگشایی کانال روابط دیپلماتیک میان دو کشور، پنج پیش شرط متقابل از سوی آنکارا و دمشق مطرح شده است.

منابع آگاه در این باره اعلام کردند که دولت سوریه برای بازگشایی کانال های ارتباطی دو طرف، ۵ موضوع را به آنکارا پیشنهاد کرده است تا بررسی شود:

-واگذاری اداره استان ادلب به دمشق

- واگذاری مدیریت گذرگاه مرزی کسب (مرتبط با گذرگاه گیلفی غوزو در اراضی ترکیه) به ارتش و دولت سوریه، علاوه بر کنترل کامل دولت سوریه بر جاده M۴ در شرق سوریه که ارتباط میان دیرالزور، حسکه، حلب، لاذقیه را برقرار می کند.

-عدم حمایت ترکیه از تحریم های اروپا و آمریکا علیه تجار و شرکت های حامی دولت سوریه.

-بحث در مورد حمایت ترکیه برای پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و نهادها و سازمان های بین المللی مشابه که حضور سوریه در آنها تعلیق شده است.

-اجرای پیشنهادات دمشق از سوی ترکیه در زمینه همکاری برای از بین بردن تروریسم و بازگرداندن کنترل بر میادین نفت سوریه، همچنین حمایت مستمر ترکیه از سوریه در حوزه سدها، بزرگراه ها، برق، موسسات آموزشی، آب و کشاورزی.

رسانه های ترکیه همچنین ۵ مطالبه ترکیه از سوریه را به شرح زیر عنوان کرده اند:

- پاکسازی اراضی سوریه از عناصر حزب کارگران کردستان و یگان های موسوم به حمایت از مردم.

-حذف کامل تهدیدات تروریستی از مرزهای ترکیه و سوریه.

-تکمیل روند روابط سیاسی و نظامی بین مخالفان و دمشق و بازگشت امن آوارگان.

- آنکارا خواستار آن است که حمص، دمشق و حلب در مرحله اول به طور آزمایشی پذیرای بازگشت امن آوارگان باشند و پس از آن دایره این شهرها گسترده تر شود. ترکیه خواستار نظارت بر روند بازگشت امن آوارگان نیز هست.

-اجرای راهکار ژنو در راستای تدوین پیش نویس قانون اساسی دموکراتیک، ، برگزاری انتخابات آزاد و آزادی فوری زندانیان سیاسی، به ویژه زنان، کودکان، سالمندان و کسانی که شرایط جسمانی بدی دارند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    3 4
    ترکیه از ایران ترسید حمله نکرد.
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      0 2
      آره از ایران ترسید
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      0 1
      ترسید یا نترسید به هرحال حمله نکرد
    • یوسف از همدان IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      3 0
      سیاست یعنی همین حرفی را بزنی که نمی خواهی انجام دهی و کاری رو انجام بدی که اصلا در موردش حرفی نمی زنی تهدید به حمله لزوما به معنای حمله نیست اگر اینطور بود ایران باید43سال قبل به اسراییل حمله کرده بود و امریکا هم 15سال قبل به ایران حمله کرده بود یا مورد اخیر حمله روسیه به اوکراین را ببیند که تا لحظه فرود موشک های روسیه به کیف پوتین نه تنها حرفی از حمله نمی زد بلکه اعلام می کرد غربی ها به اون تهمت می زنند و وی قصدی برای حمله به هیچ کشوری رو نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس